Zomer 2015: naar Spiekeroog

Juist – Baltrum – Spiekeroog

Maandag 3 augustus

Op naar de familie!
Na twee overnachtingen op Juist kiezen we weer het ruime sop. We zeilen in stevig tempo bijna 8 knopen over de grond!) onder Norderney langs. We hebben contact gehad met Willem en Monique. Zij lagen op Norderney en willen verder. Voor ons is Norderney niet zo aantrekkelijk. We hebben geen fietsen aan boord en de haven ligt eigenlijk altijd vol. De haven is wel erg luxe en het restaurant bij de haven is goed, maar doordat Norderney ook voor diepgaande jachten goed aan te lopen is, ademt het niet die typische sfeer die je in de Waddenhavens vindt. Norderney slaan we dus over. Op naar Baltrum!

We vertrekken tegelijk met de Dufour, maar vanzelfsprekend zijn zij behoorlijk sneller op de plaats van bestemming. Aangekomen op Baltrum vinden we een plekje tussen de jachten van onze maat en gaat Else na een bord spaghetti nog even de steiger op. Zeesterren vangen! Fantastisch. Het schijnt inmiddels een behoorlijke plaag te zijn, maar ik had ze nog nooit gezien in het wild. Heel bijzonder. En doordat ze niet zwemmen of lopen een makkelijke ‘prooi’ voor de jonge vissers. Wel na het vissen alles netjes terug het water in en niet (zoals een dame op een charterschip de kids probeerde te leren) op de kant leggen om te drogen. Het zijn immers levende wezentjes.

20150803-LangsNorderney

20150803-Baltrum 20150803-Baltrum-zeester 20150803-Baltrum-zeesterren-vangen

Dinsdag 4 augustus

Regen, regen en nog meer regen
Baltrum is een leuk en knus eiland. Vorig jaar waren we er amper 12 uren, dus ik wilde nu wel wat meer zien van het eiland. Helaas zit het weer niet mee. Met regenjassen aan maken we een wandeling, maar ik (Nienke) ben de enige die er lol in heeft. In de supermarkt probeert Else het bloed onder onze nagels vandaan te halen en van de rest van de wandeling worden we niet echt vrolijk. Jammer!

We gaan met het middagtij door naar Spiekeroog, weer verder naar het oosten! Spiekeroog is knus, maar ook druk hebben we gelezen. En als we aankomen blijkt dat behoorlijk wat mensen ‘verwaaid’ liggen op Spiekeroog. De haven is overvol en met enige moeite vinden we een plekje waar we driedubbel liggen. Maar niet te vaak van boord dus. Else baalt, want die wil krabben (of iets anders) vangen op de steiger.

20150804-Spiekeroog-in-zicht

Woensdag 5 augustus 2015

Zon en een fijne ligplek
Gelukkig, daar is de zon weer! Zodra het water begint te stijgen worden de buren onrustig. We liggen drie dik en iedereen wil eigenlijk wel naar een box. Langzaam aan begint de grote uittocht. Zij op de Feeling zijn alvast aan het verhuizen en houden daarmee de hele haven aan de praat. Wij hebben iets minder ruimte nodig en lopen beide een rondje. Johan regelt een plek en wat behulpzame mannen, die zwangere buik van mij (Nienke) begint me nu toch wel wat voordelen op te leveren! Geen capriolen meer om de boot af te houden, hulp zat.

Vandaag gaan we naar het dorpje dat op loopafstand van de jachthaven ligt. Wat een heerlijk eiland is dit! Een prachtige plek, zeker met het zonnetje er bij. Else wil naar een restaurantje, dus we gaan gezellig lunchen. We struinen wat door het dorpje en gaan even met Else naar de speeltuin in het dorp. Als we het gezien hebben en terug naar de haven lopen, Else wordt door haar vrienden opgehaald voor een watergevecht.

We boeken nog een nacht bij en ’s avonds gaan Johan en Willem met hun bijboten de boel verkennen. De haven valt behoorlijk droog, dus het is zaak om op tijd terug bij de boot te zijn met de bijboot. Dat lukt niet altijd iedereen, dus zo blijft er wat vermaak in de haven.20150805-Spiekeroog

Donderdag 6 augustus

Een enorm zandkasteel
Nog een dag op Spiekeroog. Vandaag gaan we naar het strand. De beide andere gezinnen pakken de fiets, wij gaan wandelen. Eenmaal op het strand is Else opeens vies van zand en vliegt ze zo bij een paar Duitse toeristen de korf in. Met een schreeuwende kleuter onder de arm wandelen we een stukje tot we een groot ‘zandkasteel’ (lees: enorme bult zand) zien. Daar moet de bemanning van de Dufour zijn. We treffen er ook zwager en schoonzus met de kids. Vriendinnetje A neemt Else onder haar hoede en Else zet zowaar weer wat stappen in het zand en in de zee. Het wordt vloed, dus we schuiven steeds verder het strand op en het kasteel verdwijnt onderwater. Else heeft inmiddels haar zwembandjes om en is dankzij A weer over haar water- (en zand-) vrees heen!

We zijn na de wandeling terug beide te moe om te koken. We worden uitgenodigd om op de Dufour te komen eten. Wat een prachtig jacht! Mooi hoor, zo nieuw. We nemen zelf ook wat brood, kaas en kruidenkaas mee en zo komen we met z’n allen tot een prima maaltijd. Erg gezellig ook. Het is meteen ook het afscheid van deze familie. Wij gaan verder naar het oosten (jaja) en zij terug naar west.