Will it work ??

Oei … dat was even schrikken toen ik de eerste plafondplaten verwijderde … Dat leek meer op spaghettie met kroontsteentjes dan op serieuze bekabeling.

Gewapend met Multimeter en knipschaar enkele tientallen meters oude kabel verwijderd, en alles vervangen door nieuwe. De bekabeling voor de “actuator” oftewel de daadwerkelijke drive van stuurautomaat heb ik vervangen door wat over gedimensioneerde (4 mm2) zodat ik daar iig geen problemen mee zou krijgen, en verder ettelijke tientallen meters UTP in de boot getrokken. UTP is naar mijn idee prima geschikt voor data ( nmea / Seatalk / simnet ) en zelfs lichte stroompjes.

Uiteraard ook de kroonsteentjes zo veel als mogelijk vervangen door indien mogelijk gekrompen verbindingen met krimpkous of Waco klemmetjes ( ideale dingen ) .

Het doet even pijn om een gatenzaag in de boot te zetten, maar na 2 accu’s leeggedraaid te hebben zat er dan eindelijk een gat voor de ST6002 display van de stuurautomaat in de boot. Stevig spul dat jaren 80 polyester .. phoe ..

Buiten op de “garage” eindelijk de repeater display vervangen, en van data input voorzien, afkomstig van de ( stokoude ) Furuno GP30 navigator.

Verder zit alle electronicat op 1 “plankje” die weer precies in de loze ruimte past bij de navigatie tafel … het is wellicht wat onconventioneel om daar ook de stuurcomputer voor de stuurautomaat ( raymarine SPX5 ) te plaatsen, maar het is een mooie droge plek, en het zorgt voor een overzichtelijk geheel, waarbij makkelijk te “troubleshooten” is in de toekomst. Ook rekening gehouden met eventuele latere toevoegen ( AIS / extra plotter etc ) .

In de basis lijkt alles te werken, de drive reageert op de kompaskoers, en op de gyro, de waardes van de stuurstand (potentiometer) in de drive worden ook gelezen. De NMEA repeater krijgt GPS data, en vermoedelijk de stuurautomaat ook. De ST6002 krijgt via Seatalk ook keurig data binnen.

Alleen het calibreren ging niet helemaal goed, vermoedelijk door oude instellingen en een verkeerde plek voor het kompas. Ook nog geen test kunnen doen met het versturen van routes/waypoints vanuit OpenCPN naar de stuurautomaat, echter wel alle NMEA data beschikbaar in OpenCPN, en in theorie zou dat dus moeten werken …

Leuke bijkomstigheid is, dat bij de navigatie tafel zometeen alle data beschikbaar is via :
1- NMEA0183
2- Seatalk1
3- SeatalkNG
4- Simnet
5- Wifi
6- USB


De basis is er, nu nog “finetunen”. Ook wacht ik nog op een pakketje vanuit Australie met daarin de Yakbak bi-directionele NMEA<>wifi bridge, hierdoor zou ik mijn Surface Pro tablet computer draadloos kunnen gebruiken voor navigatie, en is de NMEA data ook over UDP beschikbaar ( en dus komt het bijvoorbeeld binnen op Navionics app op Android telefoon of andere devices …. OK ik schiet wat door in Nerdmodus geloof ik … maar kijk uit naar een boot waarbij de stuurautomaat optimaal functioneert en ook wat ruigere condities zonder moeite aan kan.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *