Brandstof(fen) …

20 jaar geleden was het simpel, je had diesel en rooie diesel ( wat niet mocht ).

Nu is diesel al lang geen diesel meer, om over benzine maar helemaal niet te spreken. Door wetgeving is er de laatste jaren steeds meer bio brandstof toegevoegd. Het resultaat is dat de huidige diesel ( of beter “B7” niet zonder meer probleemloos een jaartje in tank of jerrycan kan blijven zitten.

Door de toevoeging van bio bestandsdelen is er een kans dat de brandstof domweg over datum raakt, bacteriegroei ligt ook op de loer. Tuurlijk kun je biociden toevoegen om de bacteriegroei tegen te gaan, maar er zijn betere alternatieven, VEEL betere alternatieven.

Zo tank ik al jaren GTL, een syntetische brandstof met aardgas als basis, voordelen zat, het stinkt niet, het rookt veel minder, het wordt veel minder snel verkeerd, en ik vermoed veel minder kans op bacteriegroei etc.

Nadelen zijn er ook, het wordt gepromoot als “heel schoon”, en dat mag lokaal dan wel zo zijn, maar het productieproces is verre van schoon, en het is duur … zeker aan de waterkant …

Sinds dit jaar tank ik “blauwe diesel”, dat bekt ook lekker, uitleggen wat het is is wat lastiger, mede omdat de afkortingen je de laatste tijd om de oren vliegen, zo staat er als het goed is op het vulpistoon “XTL” wat een verzamelnaam is voor dit soort syntetische brandstoffen, maar dan op de pomp soms weer B100 , en er wordt onder verschillende merknamen geadverteerd. Soms wordt geroepen dat het biologisch is ( dat wil je dus niet in je boot ! ) en soms weer syntetisch ( dat wil je dus wel in je boot ) .

Dit goedje is van oorsprong Fries ( wat ik persoonlijk wel een leuk detail vind ), het heeft als grondstof bio(afval?), maar is desondanks wel synthetisch, en dus brandschoon en CO2 neutraal.

Het grote nadeel is de prijs, zo tankte ik gisteren voor 1.70 per liter … dat maakt het tanken van gewone diesel wel even verleidelijk …

Daarom heb ik voor maar eens een overzichtje gemaakt, wat het hopelijk wat duidelijker maakt.

B7 = normale diesel tot 7% biologisch/FAME bijgemengd ( NBN EN 590 )
B10 = diesel tot 10% biologisch/FAME bijgemengd ( NBN EN 16734 )
B20 = diesel tot 20% biologisch/FAME bijgemengd
B30 = diesel tot 30% biologisch/FAME bijgemengd
B100 = 100% Biologische grondstoffen

XTL = 100% syntetisch ( EN 15940 ) onder te verdelen in :

-GTL > (Gas To Liquid) Aardgas naar vloeistof
-BTL > (Biomass To Liquid) Biomassa naar vloeistof
-CTL > (Coal To Liguid)Kolen naar vloeistof
-HVO > (Hydrotreated Vegetable Oil) Afval naar vloeistof ( blauwe diesel ) ( wordt ook wel weer B100 genoemd )

Merken HVO ( blauwe diesel ) :
Tamoil Blauwe Diesel ( ook wel Ssynfuel+ ) ( EN 15940 )
Salland NextGen 100 HVO (firezone)

Info :
https://www.gfactueel.nl/Home/Achtergrond/2018/9/Synthetische-diesel-feiten-vermoedens-en-fabels-339592E/
http://sallandolie.nl/brandstoffen/nextgen-b30
https://tamoil.nl/producten/diesel/blauwe-diesel
https://t.co/8s7EyNHZvf
https://www.petrolfed.be/nl/veelgestelde-vragen/welke-zijn-de-nieuwe-dieselbrandstoffen
https://economie.fgov.be/nl/themas/energie/energiebronnen/biobrandstoffen/biodiesel/veelgestelde-vragen-over

ps. Benzine begin ik maar niet eens over … helaas wordt de verkoop van de enige goede brandstof die ik in de buurt kan verkrijgen ( de ethanol vrije competition102 van Salland/Firezone ) vanaf deze maand gestopt. De E10 brandstof rukt hard op, terwijl vele motoren etc daar niet eens geschikt voor zijn.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *